Dr. Gürbüz Çapan
Sayfa Sonuna GitGeri Git
A- A A+

SEÇİM SİSTEMİ...

25.08.2006, Cumhuriyet

Mevcut seçim sistemi moderniteyi geliştirmek yerine, toplumu ayrıştırıcı, gerileştirici bir hal aldı. Üst kültür yaratmak yerine , alt kültürleri öne çıkarır oldu.

Tunceli, bunun en dramatik örneğidir. Siyasal katılım talebi en fazla olan ilimiz olmasına rağmen, seçim sathına geçince aşiret tartışmaları en yoğun yaşanan yer halini alıyor. Oysa Tunceli, Türkiye'nin en çok okumuşu olan, dinamikleri Türkiye sorunlarını kavrayan ve ona uygun mücadeleci bir geçmişi olan ilimiz.

Siyasi itiraz kültürünün oluştuğu sivil itaatsizliğin en gelişkin örneğini veren ilimiz , seçimler gelince tökezlemektedir. Onca siyasallaşmasını bırakıp 'Aşiret' tartışmalarına dönmekte, seçim refleksini 'Aşiret' kurgusu üzerinden vermektedir. 'Siyasi Nitelik' yerine 'bizden' liği öne çıkmakta.

Bunun kendimce nedenlerini ve çözüm önerilerini tartışmak istiyorum.

Seçim alanı küçülerek-daralmanın sonucu olarak değerlendiriyorum. Türkiye 70 milyon nüfusa erişti. İllere göre seçim yerine, nüfusa göre seçim bölgeleri oluşturulabilir.

550 bürokratik parlamenter yerine, etkin, yetkin, gerçek temsilcilerin olabileceği yeni bir parlamentarizme ihtiyaç var.

Örnek; 500.000 nüfuslu seçmen bölgesi oluşturulup, tek mebus seçilebilir. Bu durumda asgari 300.000 seçmen olacaktır. İlk turda yüzde 50+1 yani 150.001 oy alan seçilebilir. Diyelim ki bu olmadı. Birinci turda ilk ikiye girenler, ikinci tura katılıp oradan en çok oyu alan mebus olabilmeli.

****

Bu, seçimlerin siyasallaşmasını zorlar. Yani etnik tartışmaları, diğer alt kültür tartışmalarının önünü kapatır. Herkesin diline doladığı, ama kimsenin önüne ''iş'' diye koyamadığı ''Devletin yeniden yapılandırılması'' nı belki böyle hakiki bir Meclis çözebilir.

Ülkenin kangren halini almış yığınlarca problemini, ancak böyle sahici bir parlamento çözebilir. Sn. Erbakan 'ın deyimiyle ''pansuman tedbirler'' yerine, kalıcı çözümleri gerçek halk temsilcileri çözebilir. Şimdiki parlamentomuz, bürokratlaşmış, ağır liderlik sultası altında ezilen mevcut parlamenterleri, sorunları çözme çabası yerine , lidere yaranma çabası içinde günlerini tüketmekteler.

Zaman zaman iyi çıkışlar yapanlar olsa da kimse duymuyor, görmüyor, uğultu arasında kayboluyorlar.

Bir örnek AKP 'den.. Kars Milletvekili Sn. Selahattin Beyribey , atıl yatırımlar ve yarım kalmış inşaatlarla ilgili bir çalışma yapmıştı. Sonuç dramatikti. 10 milyar dolarlık keyfi ve bitmeyen yatırım tespit etmişti.

Ne duyan ne gören oldu. Herkes bakıyor; görmüyor, anlamıyor pozisyonunda.

Şimdiki parlamentoda her vekile bir danışman çalışıyor. Onun yerine her vekile beş danışman çalıştırma imkânı sağlanmalıdır. Milletvekili hem bölgede hem parlamentoda daha etkin hale gelmelidir.

Yönetimde istikrar, sayısal çoğunlukla değil akıl ortaklığıyla sağlanmalıdır.

****

Bu sahici parlamento, yönetimde istikrarı (lider sultasını) sağlar mı bilmem ama.. sorunların çözümünde ortak aklı bulur inancındayım.

Oturup her seçimde, iktidarını korumak için cinlik üreteceğine, kalıcı çözümlere yönelmenin vakti geldi, geçiyor bile...

Düzmece 'profesörler' bağımsız milletvekili olmasın deyu ülke genelinde yüzde 3 baraj öneriyorlar. Çok kendine güvenen varsa ve halk da bunun farkındaysa, böyle bir seçim sistemi önersinler. Dar bölge çift dont sistemi, uyduruk mebusları önleyeceği gibi, Türkiye'nin bütün tıkanmışlıklarının da önünü açar.

Sahici parlamentarizmi savunalım, bürokratik parlamentoya son verelim.

Hadin kıblegâhı halka çevirelim!


PDF OLARAK İNDİR

Bu İçeriği Beğendiyseniz Beğen Butonuna Tıklayınız!
Bu Haberin Aramalarda İlk Sayfalarda Çıkmasını İstiyorsanız + 1 Butonuna Tıklayınız!

Sayfa Başına GitGeri Git
0 (0)








Lütfen tüm alanları doldurun. Girdiğiniz bilgiler kesinlikle yayınlanmayacak, başka bir amaçla kullanılmayacaktır.

İÇERİK ARA

Aranacak Kelime